Sunday, October 7, 2007

جنجال بنتون؛ غیرت دینی یا ؟


مقاله ای درباره داستان بنتون را در سایت فارسی بی بی سی یا در دنباله همین پست بخوانید

یک روز بعد از توماری که برای تحریم کالاها و مارک های خارجی میان نمازگزاران تهران برای امضا گردانده می شد، و در پایان یک هفته تبلیغات رسانه های نزدیک به دولت ایران علیه صاحب فروشگاه های لباس بنتون و سفر وی به این کشور، با توضیحات سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا آشکار شد لوچیانو بنتون که از وی به عنوان "میلیاردر صهیونیست" نام برده می شد، به وساطت سفارت ایران در رم و در ادامه برنامه های دولت برای جلب سرمایه های گذاری خارجی به تهران سفر کرده است.

با چاپ توضیحات سفیر ایران در همشهری، روزنامه شهرداری تهران، در حالی که آقای قالیباف شهردار تهران در این یک هفته هدف تبلیغات منفی علیه بنتون بود، به نظر می رسد جنجالی که به نوشته این دیپلمات ایرانی برنامه های دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجیان و ایرانیان مقیم خارج را تهدید می کرد، پایان یافت.

آقای زهره وند، سفیر جمهوری اسلامی در رم، در مقاله خود نوشته آقای بنتون از چند سال قبل برای عرضه پوشاک در چند شهر ایران سرمایه‌گذاری کرده و در سفر این هفته با یک سرمایه دار ایرانی همراه بوده و با هواپیمای اختصاصی آن سرمایه دار به تهران رفته و این همه در جریان برنامه‌های دولت برای جذب ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی بوده است که سفارت جمهوری اسلامی آن را برنامه ریزی کرده است.

نماینده دولت محمود احمدی نژاد در ایتالیا در مقاله خود بعد از اشاره به موفقیت آمیز بودن سفر آقای بنتون در جذب سرمایه گذاری ها و توافق بر سر پروژه های مختلف، پرسیده حالا نتیجه این سفر با جنجالی که در مطبوعات به ‌راه افتاد، چه نسبتی می ‌تواند پیدا کند و بازتابی که این موضع‌ گیری ‌ها در بین ایرانیان مقیم ایتالیا و ایتالیایی‌های علاقمند ایجاد کرد، چگونه توجیه می شود، تهمتی که به آقای بنتون وارد شد، پاسخگویش کیست.

آقای زهره وند بدون نام بردن از روزنامه های دولتی و سایت های هوادار دولت با این سئوال که چه انگیزه ‌ای موجب راه ‌اندازی چنین سروصدایی در کشور شد و آیا اگر شهرداری در این قضیه نمی ‌بود آیا چنین جنجالی برپا می شد نوشته: "مدیریت هوشمندی با یک کار حرفه ‌ای رسانه ‌ای توانست با سوءاستفاده از مطبوعات و مجلس سه هدف را در یک زمان نشانه‌گیری کند. هم تخریب آقای قالیباف و هم ناکارآمد نشان دادن دولت در جذب ایرانیان مقیم خارج و بکارگیری ظرفیت‌های خارجی بود و هم دادن علامتی به آقای بنتون که اگر بخواهد بیرون از مسیر مورد نظر حرکت کند، به راحتی از صحنه اقتصاد ایران حذف خواهد شد."

جنجال بنتون

افشای خبر سفر لوچیانو بنتون طراح مد ایتالیائی به تهران و مطرح کردن نام شهردار تهران به عنوان میزبان و طرف گفتگوی بنتون از ابتدای هفته گذشته و در آستانه عزاداری های شب شهادت امام اول شیعیان توسط سایت اینترنتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شد؛ ستادی که زیر نظر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و وزیر دادگستری ایران، اداره می شود.

به دنبال افشای خبر این سفر و گزارش های پی در پی روزنامه ایران، ارگان خبرگزاری جمهوری اسلامی، مشاور شهردار تهران اعلام کرد که کار آقاى بنتون لباس است و گفت: "ما کارى به اندیشه هاى ایشان نداریم فقط مى خواهیم از تخصصشان براى ایرانیان استفاده کنیم؛ از چاقو هم مى توان براى آدم کشى استفاده کرد و هم مى توان با آن جراحى کرد."

اما این توضیح هم گزارشگران روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی را قانع نکرد و نوشتند "ارگان دعوت کننده بنتون به ایران هر نهادى باشد، آنچه مسلم است این که شهردارى با او پاى میز مذاکره نشسته، حال چه براى طراحى مد هاى زنانه ایرانى یا راه اندازى فروشگا ه هاى زنجیره اى."

خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه گزارش های خود نظر فرحناز قندفروش، مشاور امور بانوان استاندار تهران را هم منعکس کرد که دو سال جشنواره 'زنان سرزمین من' را با حمایت نیروی انتظامی و وزارت کشور در تهران برپا کرده، و از قول وی نوشت شهردارى با وجود مکاتبات فراوان و گذشت یک سال، از در اختیار قرار دادن فروشگاه هاى خود براى عرضه مدهاى جدید ایرانى خوددارى مى کند به طوری که شصت چادر ملى و سی نوع مانتوى مدل و طرح جدید به دلیل در اختیار نداشتن فضاى عرضه، در دست تولیدکنندگان و طراحان مانده است.

روزنامه ایران نوشت "حضور رئیس شرکت صهیونیستى بنتون در ایران سبب شد فاطمه آلیا، یحیى زاده، آرین منش، هدایت خواه و طبا طبایى نژاد از میان نمایندگان مجلس با اعتراض به حضور وى در ایران، از دخالت این شرکت در حوزه طراحى مد و لباس زنانه انتقاد کنند اعتراضی که به نظر می رسد در روزهای آینده بیشتر شود."

این جا بود که سایت های منقد دولت خبر دادند نقشه ای برای تهییج افکارعمومی در روز قدس در پیش است با این هدف که شهردار تهران حامی صهیونیستم جلوه داده شود. فردای آن روز [پنجشنبه یازده مهر] روزنامه ایران در میان روزهای عزاداری در کنار تیتر بزرگ دعوت به راه پیمائی قدس با چاپ عکسی از لوچیانو بنتون نوشت" "این میلیاردر صهیونیست با شهرداری تهران چه کار دارد."

این روزنامه در شماره ای که به ادعای سایت های منقد برای توزیع وسیع در مراسم قدس منتشر شد، نوشت: "بنتون یکى از فروشگاه هاى زنجیره اى پوشاک است ... که رئیس هیأت مدیره و عده اى از اعضاى این شرکت یهودى و از اعضاى لابى صهیونیست ها هستند... آیا پا گذاشتن به فروشگاه بنتون در ایران و کسب سود و خروج پول از کشور در قبال ترویج کارتل ها و برندهاى یهودى صحیح است..؟"

روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش مفصل خود را چنین پایان داده بود به هر حال بنتون به دعوت هر نهادى وارد ایران شده باشد، "آیا طراحان و سرمایه گذاران دیگرى در عرصه پوشاک جهانى وجود ندارد که در اختیار صهیونیست ها نباشند؟ چرا شهردارى یا هر ارگان دیگرى از بنتون که صهیونیست معروفى است، براى حضور در ایران دعوت کرده است؟"

رونیکا آرتوسو، سخنگوی بنتون، با اظهار بی اطلاعی از انگیزه جنجال‌های رسانه ای در داخل ایران گفت: "ما در فعالیت تجاری خود به قوانین دولتی ایران توجه می‌ کنیم و نه جنجال‌های سیاسی و رسانه ‌ای. رئیس شرکت هم نه تنها یهودی نیست، بلکه یک مسیحی کاتولیک معتقد است."

روزنامه تهران امروز در سرمقاله یکشنبه خود از "بد اخلاقی رسانه ای" برخی رسانه‌ های رسمی و غیر رسمی انتقاد کرد که حضور یک سرمایه ‌دار ایتالیایی در ایران را بهانه ‌ای برای سودجویی‌ های سیاسی کردند، بدون آنکه احساس نیازی به تحقیق صحت مطالب کنند و به آثار و عاقبت آن بیند‌یشند.

تهران امروز نوشت: "اتفاقا اگر تا قبل از این جنجال‌ها احدی از مردم قدرت تمییز بین مارک بنتون و فلان شرکت پفک‌سازی داخلی را هم نداشت، اکنون مارک بنتون در سراسر ایران شناخته شده است. پس باید پرسید چه کسی به آقای لوچیانو بنتون کمک کرده است؟! و چه افرادی هم اکنون باید پاسخگوی اقدامات خود باشند؟

پیشینه

مخالفت با مارک های خارجی و مشهور جهانی، و دادن صفت های منفی به آنان حتی قبل از انقلاب اسلامی در ایران سابقه داشته و در دوره های مختلف گاه توسط رقیبان سیاسی و اقتصادی هم مورد استفاده قرار گرفته است.

هشتاد و پنج سال پیش در ماجرای غوغای سقاخانه آشیخ هادی که منجر به کشته شدن عکاس مجله نشنال جئوگرافیک شد، شایع گشت رقابت های شرکت های نفتی موجب این غائله شده بود چنان که نمایندگان شرکت نفت استاندارد اویل که در تهران بودند به دنبال این حادثه از حضور در این صحنه چشم پوشی کردند.

در دهه اول جمهوری اسلامی مخالفت با مارک های مشهور جهانی سازندگان و یا مونتاژ کنندگان داخلی را مجبور ساخت که گاهی با پرداخت غرامت فراوان مارک ها را حذف کنند.

اما همزمان با مونتاژ و واردات مارک های مشهور اتومبیل و لوازم خانگی که بعد از یک چند منع پخش اگهی آن ها از رسانه ها و در تابلوهای شهری هم منتفی گردید، این حساسیت ها کمرنگ شد اما با این همه سال گذشته با نطق یک نماینده مجلس ایران موضوع فعالیت های فرهنگی شرکت نفتی شل بار دیگر تبدیل به موضوعی جنجالی گردید. موضوعی که تصور می رود با توجه به نیاز شدید ایران به همکاری شرکت های بزرگ بین المللی فعال در نفت و گاز، ماجرا تعقیب نشد.

توماری که به نوشته روزنامه های هوادار دولت ایران به طول هشت متر تهیه شده بود و در نماز جمعه تهران برای آن امضا جمع می شد از رییس جمهور می خواست که به منظور تحقق "شعار جاودانه محو
اسرائیل از صفحه روزگار و مفاد کامل ماده هشت قانون حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین" شناسائی و قطع رابطه با شرکت های حامی اسرائیل را وارد عمل شود.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At October 7, 2007 11:40 PM , Anonymous jacob said...

آيا واقعا" در ايران هيچ شركت وابسته به يهودي ها درآمد ندارد ؟ اگر اينطور است پس حق ليسانس شركتهاي كوكا كولا و پپسي كه سالهاست در مشهد توليد ميشود توي جيب چه كسي ميرود؟down with usa long live cola

 
At October 8, 2007 6:53 AM , Anonymous آرش said...

ایندفعه دیگه حتما به احمدی نژاد رای میدهم. به خداوندی خدا به پیر به پیغمبر به این سوی چراغ بابا این طنز نیست کنایه هم نیست واقعا راست میگم رای میدهم. احمدی نژاد (البته الهام هم) مثل یک لیدر تور ما را به سفر خویشتن برده و ما را با مناظر بسیار بدیع خویش که با آن تا کنون آشنایی کافی نداشتیم آشنا میکنه. زنده باد احمدی نژاد مستدام باد ریاست جمهوری او. (بازم میگم شوخی ندارم راست میگم ای بابا چه جوری بگم باور کنی)

 

Post a Comment

<< Home