Sunday, December 14, 2008

گذری بر جنبش های هر ربع قرنه ایران


این مقاله ای است با عنوان پیش تو چه توسنی کند عقل که برای ضمیمه روزنامه اعتماد نوشته ام. ضمیمه اصلاحات

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At December 14, 2008 10:15 PM , Blogger Bamdad said...

مقاله های جدید تان را خواندم، نمی دانم چه شد که به سراغ ارشیو سایتتان هم رفتم ، مطالب چند سال گذشته که در ان هنگام از هر کدامشان بسیار اموختم ، اما مدتی که گذشت حس تلخی جانشین لذت شد و یک سئوال:
اقای بهنود کجای کار ما جماعت ایرانی ایراد دارد یا به کدام گناه نابخشودنی مقاله 100 سال پیشمان هم برای امروز امروزی است ، چرا مشکلاتمان همان است که بود . آیا زمان برای ما ثابت است؟می دانم که گفتید کامنت غیر مربوط نگذارید اما نتوانستم

 
At December 14, 2008 11:36 PM , Anonymous محمود said...

بهنود جان درود!

نخست در پاسخ به سوال ساده‌تان در پُست پیشین بگویم: ضرب‌المثلی داریم ما ایرانی‌ها که با یک دست، دو هندوانه نتوان به خانه برد! وقتی اتاق‌های فکر خوب عمل می‌کنند مطمئنن در جایی دیگر هم باید انتظار چنین مهلکه‌ای داشت و آن هم جو خراب شده‌ی اجتماع و اقتصاد ِ بیمار است! اما کدام یکی بر کدام می‌چربد هم از دید آقایان همان است که بر «عراق» آمد و بر ما نیامد! نمی‌دانم باید شکرگزار بود یا نه!

و اما ویژه‌ی «اعتماد» که باز این قلم و پندار چه‌قدر استثنایی‌ست و امضای «بهنود» از دور مثل همان سیارک پیداست! اما آتشین نیست، بل آن‌چنان تاریخ و علم و... در هم آورده شده و شیرین گشته که این قلم را باید خواند و از منطق و مدارای نهفته در آن شیدا گشت! باشد که سیاست‌مداران به گوش جان بشنوند و بیش از این در برابر تاریخ شرمسار نباشند.

شاد زی

 
At December 15, 2008 3:30 AM , Anonymous رضا said...

این همان تفکری است که آقای عبدی به آن [...]یسم سیاسی می‌گویند.
کمر ملت زیر بار تحریم خرد شده، تولید به صرفه نیست و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل میشوند، بانکها‌ی خصوصی و غیر خصوصی درحال ورشکسته‌ شدن هستند، فحشا بیداد می‌کند، پدران و برادان گردن دختران و خواهران را می‌زنند، زنان سرکوب می‌شوند، روزنامه‌نکاران دستگیر، جوانان اعدام، مملکت به سرعت به سمت تجزیه شدن و شورش خونین گام بر‌می‌دارد و [...]ان صحبت از پیروزی سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌کنند.
پفیوزان به این نکته‌ی اساسی توجه نمی‌فرمایند که چرا ما باید سیاستی را در پیش بگیریم که نتیجه‌اش ویرانی کشور و نابودی مملکت باشد.
[...]، ماله‌کشان [...] وجیره‌خوران انگلیس نمی‌گویند که چرا بیش از 200میلیارد دلار بایستی دود شود و به هوا برود. این [...] به این اشاره نمی‌کنند( مثلاً [...] روشنفکر هم هستند)، که کجای سیاستِ محو اسرائیل،ارسال بمب‌های کنار جاده‌ای، آمدن چند ناو جنگی تازه به خلیج فارس و رفتن مملکت تا آستانه‌ی جنگ خردمندانه است؟ جنگی که هنوزهم اگر اسرائیل بخواهد با بمباران ایران در طرفه العینی شروع خواهد شد. صدالبته که بمب‌هایش به انگلیس و اسرائیل نخواهند رسید و سر همین ملت [...] فرود خواهد آمد
مفت خوران وزارتین اطلاعات و خارجه‌ی و دولتین کریمه‌ی محمود و گوردون نمی‌گویند که چرا کسی با ترکیه، کشورهای عربی،‌هند و... کاری ندارد. کجای سیاست با دنیا جنگ داشتن خردمندانه است؟ از [...] بپرسید که چرا باید ما تحریم و تحقیر شویم تا مبادا قدرت از دست آخوندها و [...]‌کشانشان خارج نشود؟

این [...]ان خود را به کوچه‌ی علی چپ می‌زنند و نمی‌بینند که سیاستمداری که با خون و جان و آینده‌ی ملتش بازی می‌کند، خردمند نیست بلکه [...] و وطن فروش است.

حسین درخشان دست‌هایش زخم شد از بس که [...]. از سرنوشت ایشان عبرت بگیرید و به همان معامله‌ی انگلیس قناعت کنید

 
At December 15, 2008 9:03 AM , Anonymous Anonymous said...

با درود
ششم ازگار ماند ه گار...
قلمتان هماره چنین
شاد زی
ابراهیم

 
At December 15, 2008 9:09 AM , Blogger یک دوست said...

سلام
وبلاگ بسیار خوب و پرمحتوایی دارید سعی می کنم از این به بعد بیشتر سر بزنم

به وبلاگ منم هم سر بزنید
khatami88.blogspot.com

 
At December 15, 2008 11:41 AM , Anonymous Anonymous said...

صادق
با سلام و تشکر همیشگی از استاد بهنود

فکر می کنم اگر آقا رضا(نویسنده پیغام بالا) مصاحبه آقای سعید حجاریان را دراعتماد بخواند و پس از آن یک بار دیگر نوشته بهنودرا و این دو را در ذهن خود کنار هم قرار دهد نتیجه ای غیر از این ها می گیردکه گفته .

 
At December 15, 2008 2:07 PM , Anonymous اکبر said...

بدون آن که بخواهم کاری کنم که آقای بهنود را مجبور به گذاشتن سه نقطه کنم فقط عرض می کنم که این آقا رضا به اندازه چهل سال عقب است از بچه های تهران. گذاشت دوران شعار و فحش. اینکا دوران منطق است ای برادر اگر حرفی داری بزن . به همین اندازه ای که از لای سه نقطه ها فهمیدم شرمم آمد از آقای بهنود. به خصوص او که همیشه گفت فحش به من اشکالی ندارد اما به دیگران توهین نباید کرد. اما چه کند کسی که حرفی ندارد. همان ادبیات معروف حزب توده ای و کیهان شریعتمداری. همان الفاظ منتها در قالبی مثلا مدرن.

 
At December 15, 2008 2:08 PM , Anonymous Anonymous said...

این مقاله را چند بار خوانده ام به اندازه یک کتاب است. ضمیمه اعتماد عالی است اما بگذارید بگویم هیچ کدام [...] و به هر حال ما که داریم حال می کنیم.

 
At December 16, 2008 1:42 AM , Anonymous Anonymous said...

جناب بهنود ٬ والله چاپ بعضی کامنتهای بیربط بموضوع و یا
چاله میدانی و پر از زباله ! هیچ سودی برای شما ندارد منظورم
نشانه تولرنس یا دمکرات بودن شما نیست که خوانندگان شما
را وادار بعکس العمل میکند و از نوشتن کامنتهای پر بار و جاندار
انها دور میمانیم ...استاد گرامی اگر بناست که یک کامنت را
صد بار نقطه چین کنی و تازه انچه بجا مانده هنوز باعث انزجار
دیگران است اصلا چرا چاپش میکنید !؟

اینها دنبال مطرح کردن خودشان هستند ولو بلجن کشیدن مردم
پاک و محبوب مردم که با شرف و وجدان انسانیت خوانایی ندارد
با تشکر مشفق از اتاوا

 
At December 16, 2008 3:02 AM , Anonymous Anonymous said...

آقای بهنود عزیز سلام
من یه دانش آموز سال سوم دبیرستان رشته اسنانی هستم که به حمد خدا امسال از طریق معلمم با شما وکتاب امینه آشنا شدم وخیلی حسرت خوردم که چرا این کتاب رو کمی زودتر کس دیگه ای به من معرفی نکرده بود
طرز فکر دوست داشتنی دارید

 
At December 16, 2008 10:29 AM , Anonymous پویان said...

سلام آقا مسعود
اقا این لینک سایت ادوار تحکیم وحدت
اشتباهه لطفا تصحیح کنین فکر کنم یه اسپیس اضافه داره

 
At December 17, 2008 9:54 AM , Anonymous Anonymous said...

استاد سلام !این مطلب مربوط به مقاله قبلی شماست !ولی حرفی بود که باید گفته میشد!

این غربیها خیلی زرنگ هستند !

برای فرار از افکار عمومی ٬ انگشت اشاره به سمت دیگه گرفتن ٬تا خبالشون راحت بشه برن سراغ یه جنگ دیگه !در وافع ازاین کار دو هدف رو دنبال میکنند .یکی فرار از افکار عمومی دوم تحریک اعراب علیه ایران

.حالا که خودشون نمی تونند وارد جنگ بشن چه کسی بهتر از اعراب که با ایران بجنگند هم نفت ومی برند به جاش اسلحه میدن هم نیروهای کمکی میفرستند

.از ان طرف تا منطقه تو جنگ و قاطیه کلی سود میبرند و پیشرفت میکنند و ما هم میشیم جهان چهارم .

من در تعجبم که چرا دولنمردان ما ساکتند و یه جواب دندان شکن به اینا نمیدن شاید راستی باورشون شده از بین بردن صدام کار خودشون بوده ودارن قند تو دلشون اب میکنند!



!

با تشکر لیلا از لندن

 
At December 17, 2008 1:39 PM , Anonymous Anonymous said...

از ارحام صدر هم یادی می کردید شاید بد نمی بود
...

 
At December 18, 2008 8:25 AM , Anonymous Anonymous said...

درود بر این قلم زیبا ودلنشین
بهنود عزیز من عمیقاً با این نظر شما که اصلاحات تنها راه برون رفت از استبداد حاکم بر جامعه است موافقم ولی راستش وقتی شرح جلسات آقای خاتمی رو در زمیمه اعتماد خوندم این صحبت ها به دل من جوان دانشجو که جریان اصلاحات داره تلاش میکنه رای من و امثال منو جلب کنه ننشست چرا که آقای خاتمی همش از تکیه بر دین و فرمایشات ایت الله خمینی و... میکرد
به نظر من همون طور که آقای سحابی گفته بودن آقای خاتمی باید کمی محکمتر و جدی تر صحبت کنه وگر نه با این اندیشه نمیتونن دوباره حمایت توده مردم رو جلب کنن

 

Post a Comment

<< Home