Sunday, November 15, 2009

جایزه ای برای همه دخترانم


خبر ویژه خبرنامه گويا را که خواندم از هر خبری برایم خوش تر بود به جز خبر آزادی نفیسه و بهمن و احمد و عیسی. این گزارش از مراسمی است که جایزه ای معتبر را به ژبلا بنی یعقوب داده اند. یکی از الگوهای خبرنگاری در ایران. من که قبلا هم نوشته و در چند جا هم گفته اند بار سنگین جنبش اصلاح طلبی ایران را بر دوش دختران خبرنگار می بینم برایم خوش تر از این چه خبری که دنیا هم از ماجرای ما خبر دارد. چه رسد به پیام سنجیده خانم بنی یعقوب.


مراسم اهدای جايزه شجاعت به سه زن روزنامه نگار هفته گذشته در شهر لس آنجلس برگزار شد. يکی از برندگان اين جايزه ژيلا بنی يعقوب، روزنامه نگار ايرانی بود که موفق به حضور در اين مراسم نشد. او با ارسال پيام کوتاهی به اين مراسم، از مخاطبانش دعوت کرد که از جمهوری اسلامی ايران خواستار آزادی فوری همه روزنامه نگاران زندانی در ايران به ويژه روزنامه نگاران زن شوند. متن اين پيام توسط دکتر رضا اصلان، نويسنده معروف ايرانی مقيم آمريکا خوانده شد، به اين شرح است:

"زمانی که خبر اهدای جايزه شجاعت را شنيدم تصور می کردم در چنين روزی به همراه همسر روزنامه نگارم، بهمن احمدی امويی، در ميان شما خواهم بود. همسری که همواره پشتيبانی قوی برای من در فعاليت های روزنامه نگاری بوده است. اما امروز که اين پيام را برای شما می نويسم او بيش از چهار ماه است که در زندان اوين است. زندانی معروف که هم زمان با اعتراض های مردمی نسبت به نتايج انتخابت رياست جمهوری ايران، تبديل به زندانی بزرگ برای فعالان اجتماعی و سياسی و روزنامه نگاران شده است. هم اکنون بيش از سی روزنامه نگار و وبلاگ نويس ايرانی در زندان هستند. روزنامه نگارانی که جرمی ندارند جز انجام فعاليت های حرفه ای شان. دليل اصلی بازداشت اغلب آنها چيزی نبوده جز پوشش اعتراض های مردم. در واقع آنها می خواستند صدای مردمشان را انعکاس دهند. برخی از آنها فردای انتخابات بازداشت شدند بدون اينکه حتی فرصت گزارش کردن اعتراض های مردمی را پيدا کنند."

من امروز، ضمن سپاس فراوان از بنياد بين المللی روزنامه نگاران زن که من را سزاوار اين جايزه دانسته اند، می خواهم جايزه ام را به همکاران روزنامه نگارم که در زندان هستند، تقديم کنم. در وهله اول به دو زن روزنامه نگار، هنگامه شهيدی و فريبا پژوه و سپس آن را به همسر مهربانم بهمن احمدی امويی تقديم می کنم.

از تک تک شما می خواهم از جمهوری اسلامی ايران درخواست کنيد که فوری به حبس روزنامه نگاران ايرانی بويژه روزنامه نگاران زن پايان دهد."


برندگان جايزه شجاعت در روزنامه نگاری برای گزارش حقيقت مبارزه می کنند

برندگان جوايز سال ۲۰۰۹ شجاعت در خبرنگاری و موفقيت در زندگی مربوط به سازمان بين المللی زنان در رسانه های جمعی به هنگام خبر رسانی عليرغم اينکه جان خود را به خطر انداخته و همواره مورد تهديد و خطر حمله قرار دارند، بسيار ثابت قدم و با پشتکار عمل می کنند.

آنها از تجربياتشان به عنوان روزنامه نگار در ميزگردی که اين ماه در باشگاه ملی رسانه ها در شهر واشنگتن دی سی برگزار شد صحبت کردند.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At November 15, 2009 2:22 PM , Anonymous Anonymous said...

بهنود جان باید هم خوشحال باشید و باشیم.
چون از یک سو خبرنگارانی چون بنی یعقوب و شهیدی و نفیسه داریم که تا پای جان برای آزادی ایستاده اند و قلم می زنند. از سوی دیگر باید خوشحال باشیم که غیرحرفه ای ها در لباس نویسندگی و خبرنگاری به عنوان حامیان دولت و با پول نفت در سایت و خبرگزاری های دولتی به جان هم افتاده اند تا یکی دیگری را از صحنه خارج کند.
اگر این بیگانگان بی از خبر و خبرنگاری می دانستند خبر و تحلیل چیست و جایگاه نویسنده و خبرنگار در یک کشور دموکراتیک چیست هیچگاه خود را به چند دلار نفتی و پست های موقت و تحقیر آمیز دولتهای غاصب نهم و دهم نمی فروختند.
همین دیرو مراسم تودیع و معارفه روسای نوسازی کشور به دستور آقای مشایی لغو شد.
آیا محرابیان وزیر است و یا نوکر است که حق تعیین روسای زیر مجموعه خود را ندارد؟
تازه مشایی رییس دفتر الفنون است اگر او معاون اول می شد چه نمی کرد.
من نیز چون شما از خبر ژیلا خوشحال شدم و به ایشان تبریک می گویم
طهماسبی

 
At November 15, 2009 2:47 PM , Anonymous Anonymous said...

گرچه جمهوری اسلامی اهمیت چندانی به پیامهای اعتراض مراجع بین المللی نمیدهد ولی اعطای این جوایز قطعا باعث دلگرمی این مبارزان آزادی بیان در ایران خواهد بود.

 
At November 15, 2009 8:18 PM , Anonymous Anonymous said...

Zanane Iran hamishe shoja,mobarez,hamrah va ghavi boodan moteasefam ke bayad in sharayet bad pish biyad ta donya befehme.Motmaenam ke ba in talashe hamegi va sakhtiha be natije aali khahim resid faghat az khoda mikham ke bahaye bishtar az in nadim.ba arrezooye IRAN SABZ

 
At November 16, 2009 2:51 AM , Anonymous Anonymous said...

امروز دکتر نوریزاده در میز گرد بی بی سی [جهانی] در قطر هرچه دل تنگش خواست گفت و با خانم
الدینور روزنامه نگار الحیات لندن همنوا و یکدل [به نظر من] پدر ایران و استقلالش را دراوردند ...پرفسور
مرندی و یک استاد دانشگاهی از اردن برای دفاع از انرژی اتمی ایران هرچه زور داشتند زدند
اما حریف بی بی سی !!؟؟ نشدند اگرچه از جمع پانصد نفر مدعوین بسیاری برای مرندی کف
زدند اما در رای گیری پایانی طبق خواست بی بی سی ۴۹ در صد رای اوردند و نوریزاده
با ۵۱ در صد برنده شد ... این یعنی افکار عمومی اعراب در باره انرژی اتمی ایران است

البته اگر واقعیت امر را خواسته باشید تکه کلام اکثر اعراب این بود چرا اسراییل ۲۵۰ بمب اتمی
داشته باشد و مسلمانها نه !؟ اگر نداشت اینهمه زور نمیگفت........؟

و شما جناب بهنود در کنار [...] بفکر زدن این استقلال ایرا

 
At November 16, 2009 2:58 AM , Anonymous منصور آب منگل said...

اگر چه دلم می خواست درباره ژیلا بنی یعقوب و دختران روزنامه نگار در این پست نظر بگذارم و اصول را رعایت کنم اما آقای بهنود رعایت نکردند خودشان. و این کامنت آخری پر از اطلاعات غلط را اجازه دادند.
باید به این دوست گفت من هم برنامه تیم سباستین را دیدم و صحنه این بود که دکتر مرندی می گفت اتم می خواهیم و دکتر نوری زاده می گفت دنیا به حکومتی که مردم را در خیابان می کشد و به خواست مردمش توجه ندارد حق دارد اطمنان نکند. هیچ کدامشان نمی خواستند استقلال ایران را از بین ببرند. من و شما ممکن است با نوری زاده و طرز کارش مخالف باشیم اما دلیل نمی شود که او را وطن فروش بدانیم از اتفاق از خیلی ها وطن دوست ترست. اما در ته نگاه شما چیزی بود که خیلی دلآزارست. اگر در رای گیری مثلا دکتر مرندی یک درصد بیشتر می آورد شما حتما نمی گفتید به خواست بی بی سی برنده شد چرا که خودتان را حق می دانید و مانند روزنامه کیهان وقتی خودتان را به حق دانستید از هیچی تهمت و دروغ هم ابائی ندارید.
معذرت می خواهم که اتهام زدم امیدوارم نظرم درست نباشد.
بعد هم دکتر نوری زاده رفته در یک برنامه برای بی بی سی ورلد سرویس شرکت کرده میهمان بوده این چه ربطی دارد به آقای بهنود و برنامه فارسی بی بی سی. آقای نوری زاده سال هاست که در برنامه های عربی و انگلیسی میهمان می شود
بعد لابد در جواب سئوال غلط از غلطتان انتظار دارید که آقای بهنود در دام بیفتد و در دفاع از خودش از دکتر نوری زاده بد بگوید اشتباه کرده اید این دو نفر سال هاست گیر باهوش تر از شما افتاده اند و حرفی علیه هم نزده اند. باری فقط گفتم که سخن در هوا نمانده باشد
عذر می خواهم

 
At November 16, 2009 11:25 AM , Anonymous Anonymous said...

مهرماه امسال خانم الهه کولایی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت درغرفه ی روزنامه حیات نو در قالب بحث به سوالات افراد مختلف اعم از حقوقی و یا حقیقی پاسخ میگوید. از بحث خلوص چاپی که بگذریم. این متن واقعأ بحث پر معنایی است و جای تأمل فراوان دارد. باری از آنجا ست جسارت این حقیر در توصیه ی آن به برخی از بزرگان این سرزمین در دیدار باغ سبز بهنود.
حالا که این بزرگوار بازداشتی در اینجا یاد میشود، اشاره ای هم بشود به بزرگانی که در بازداشت بسر نمیبرند ولی شایان توجه اند و از مزیت آزادی بیان و توانایی نقش آفرینی بیشتری برخوردارند. و میتوانند در رفع سریعتر بازداشت عزیزان دربند هم بسیار مفید باشند.
هرچند حقیر با برخی از دیدگاههای سیاسی و آماری ایشان اختلاف نظر دارم و اساسأ هم با موجه شناختن جنبش سبز در آن هیبتی که نقش آفرید مشگل داشته ام ولی امروز ادامه آنرا لازم میدانم بخصوص اگر به وسیله ی شخصیتهایی چون استاد الهه کولایی رهبری شود.
متن بحث تحلیلی این استاد دانشگاه همراه با عکس ایشان در ستون برگزیده ها چاپ شده است.
خیر پیش، برزو

 
At November 16, 2009 5:46 PM , Anonymous shohreh said...

من هرچه نگاه می کنم اسمی از زیدابادی پیشتاز ازادی و مومنی که به ٨ سال زندان محکوم شد چون می خواستند نوری را کاندید کنند نمی بینم ٠ امیدوارم که برخی با رژیم در مورد جفا به این دو رادمرد هم عقیده نباشند

 
At November 17, 2009 4:20 AM , Anonymous Anonymous said...

Baa salaam,
yeki az panaahandegaan-e jadid-ol-vorood be oroopaa be motarjemash goft:
"dar basij boodam. Be soorat-e raabete-i dar edaare-i mashghool boodam. Az rooz-e bad az entekhaabat maraa khaastand ke tark-e motor beneshinam va baa baatoon mardom raa bezanam. Vojdaanan natavaanestam va chon tahdid shode boodam ke 'baraayam bad mishavd', keshvar raa tark kardam."
Khabar-e mohemmi ke ou daad in ast ke "zirzamin-e hotel enghelaab dar khiyaabaan-e taleghani be onvaan-e zendaan-e makhfi estefaade mishavad va kheyli az tazaahorkonandegaan dar aanjaa baazdasht hastand va shekanje mishavand." In hotel janb-e bonyad-e shahid ast va che basaa aanjaa ham be zendaane makhfi tabdil shode baashad.
Lotfan ettelaresaani konid.

 
At November 17, 2009 4:25 AM , Anonymous Anonymous said...

جناب بهنود ٬ وقتی صورت مسئله سیاسی ایران را بغلط بمردم دیکته کنید هرگز هم بجواب
واقعی نخواهید رسید گیرم دو بال عقاب تیز پرواز مطبوعات همه غرب یعنی بی بی سی و
سی ان ان هم شما را یاری کند همین جناب [...] در برنامه رادیویی لس انجلس در
جواب [...] میگوید بنده و امثال بنده گول آقای خمینی را نخوردیم بلکه برعکس برای
مقابله با شاه نیاز بنیرو های مذهبی داشتیم وگرنه حریف شاه نمیشدیم !؟ اما اشکال کار وقتی
شد که خمینی توسط بهشتی و دیگران مرکز ثقل انقلاب ماند و نرفت قم و .....جناب بهنود حالا
ایشان بیست و چهار ساعته در این مدت سی ساله دارد مبارزه میکند انهم شما بهتر میدانید چه
ارگانهایی ویرا ساپورت میکنند ایا توانسته یکهزارم پیروان خمینی را در تهران گرد هم جمع کند؟؟
انهم با این وسایل ارتباط جمعی امروز و جمعیت ۱۴ میلیونی تهران و حومه ؟؟
مردم ایران تا بکسی یا لیدری که از گردونه زمان پاک و بی غل و غش و قابل اعتماد بیرون
نیامده باشد لبیک نخواهند گفت

 
At November 17, 2009 4:34 AM , Anonymous رها said...

آقا ممکن است از دوستان خواهش کنم تفسیرهای سیاسی شان را بگذارند برای برنامه های لوس آنجلسی که آن قدر هم محتاجند. ما را با سایت مورد علاقه مان رها کنند.
گله ای هم از شما آقای بهنود دارم مدتی است که رها کرده اید ادیتوریال خودتان را و هر [...] را در این ستون اجازه می دهید. خب نکنید این کار را

 
At November 17, 2009 8:00 AM , Anonymous Anonymous said...

بابا سایت از آن بهنود و نوشتن از ما چرا بر سر نوشتن با همدیگر دعوا داریم. بگذارید آن دیگر اندیش نیز در این سفره کاسه آشی و یا خروشتی که به مذاق مان جور در نمی آید بگذارد.
بالاخره همه که یک جور نمی اندیشند. ما به جای دعوا باید تحمل مان را بالا ببریم تا واقعیتها را بهتر درک کنیم.
اراداتمند
طهماسبی

 
At November 17, 2009 12:43 PM , Anonymous Anonymous said...

با عرض معذرت بحث خانم الهه کولایی در سایت خبر گزاری فارس نیوز ستون برگزیده ها چاپ شده است که متاسفانه اسم سایت را در کامنت بالا جا انداخته ام.
برزو

 
At November 17, 2009 2:15 PM , Blogger Dalghak.Irani said...

ببخشید ژیلای نازنین ما ؛ موضوع تازه وخیلی مهمی پیش آمده!:
1- بالاخره روز" قیامت" فرارسید. خواهش می کنم همه وهمه وهمۀ مخالفان ومنتقدان هیئت حاکمۀ بالفعل جمهوری اسلامی ایران بکناری بنشینند وجزضجه ومویه کاری نکنند: نه گفتاری، نه رفتاری، نه اتهامی، نه بازخواستی، نه شکایتی، نه حکایتی و... . فقط تماشا کنند.
2- حالا لطفاً همۀ موافقان هیئت حاکمۀ بالفعل جمهوری اسلامی تشریف بیاورند جلو وپشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی وولایت عظمای جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله حاج سید علی خامنه ای( دامة افاضاته) بایستند. نه نه هرکی هرکی نه. سلسله مراتب را رعایت کنید. پشت سر "آقا" دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری بایستند وبعد از ایشان برادران محترم لاریجانی وبقاعده از ژنرال ها تا سرداران وآخر الامر هم نوبت سربازان وبسیجیان باشد.- بسیار خوب وممنون از همکاری که فرمودید-
3- حالا من بیانیۀ معاندان ، مخالفان ومنتقدان را که در تهیۀ آن ائتلاف کرده اند قرائت می کنم: " ما معاندان، مخالفان ومنتقدان هیئت حاکمۀ بالفعل جمهوری اسلامی ایران با ابراز پشیمانی از همۀ توطئه ها، اتهامات، دروغ پراکنی هاو صدها وهزارها بدخواهی ها وبدنویسی ها ی خویش که متأثر از خوی شیطانی ونوکری اجنبی وبدفهمی های تا امروزمان بوده است ازحاکمان استغفار طلبیده وخواستار عفو ورأفت اسلامی از سوی نایب بر حق امام عصر ارواحنا فدا هستیم. ما حاضر هستیم در هرزمان ومکان که هیئت حاکمۀ بالفعل جمهوری اسلامی ایران تعیین بکند حاضر شده واین توبه نامه را با خون خود ممهور نماییم. در مقابل تنها خواستمان ازشما برادران ایمانی این است که هر کدام به تنهایی یک قدم جلوآمده ونسبت به کشته شدن شادروان شهید" ستوان پزشک وظیفه رامین پوراندرجانی" پزشک بازداشتگاه کهریزک موضع گیری واقدام نمایید. ما ائتلاف کنندگان پشیمان ا زاین جهت چنین خواسته ای را باطل السحرهمۀ معاندت ها، مخالفت ها وانتقاد های خود پذیرفته ایم که این سرباز وظیفۀ 26 ساله هیچ کدام از مخلوط کننده های حق وباطل ودرست ونادرست را با خود حمل نمی کرده است: او سیاسی نبود. او زن نبود. او موسیقی تحصیل نمی کرد. او فلسفه وجامعه شناسی و انواع حقوق نخوانده بود. اودانشجو نبود. اوفراری نبود. او پناهندگی از کشورهای بیگانه نخواسته بود. اوسابقه دار نبود. او معتاد نبود. اوبا هیچ رسانۀ داخلی وخارجی مصاحبه نکرده بود. او فامیل هاشمی رفسنجانی نبود. اومخالف حسین شریعتمداری تبود. او سرمایه دار نبود. اودر هیچ تظاهراتی شرکت نکرده بود. اونویسنده نبود. او روزنامه نگارنبود. اووبلاگ نویس نبود. اوجدایی خواه نبود. و... او معصوم بود وآمده بود خدمت سربازیش را انحام بدهد. او حتی هی

 
At November 18, 2009 9:00 AM , Anonymous Anonymous said...

دوستان خواهش می کنم مرا مرتد نخوانید.
آخه من می پرسم که این چه خدایی است که نماینده بلافصل اش از 30 سال پیش تا کنون همانند اختاپوس بر این کشور تسلط یافته و خون پیر و جوان مهندس، دانشجو، پزشک و نویسنده را می مکد ولی دادش در نمی آید؟
کاری به خدا ندارم، آخه این امام زمان کجاست که نماینده بلافصلش اینهمه مردم را می کشد و کاری به کار نماینده اش ندارد؟
آیا بازهم می گید خدا و امام زمان ؟
بیایید یک بار هم شده شکایتتان را نزد مردم ببرید و از مردم بپرسید چرا یک خونخوار را بر خود مسلط کرده اند و برای از میان برداشتن او قیام نمی کنند؟
کشیدن مردم به صحنه تنها راه برون رفت از این فاجعه انسانی است چون بزرگترها با حضور در خیابانها رژیمی را بر نسلهای بعدی حاکم کرده اند که خون مردم را می مکد پس خودشان باید دوباره راهی خیابان شوند و در ساقط کردن آن قیام کنند.
الله وردی

 
At November 18, 2009 9:31 AM , Anonymous Anonymous said...

سلام

 
At November 18, 2009 4:42 PM , Anonymous Anonymous said...

آقا / خانم ناشناسی که خودتان را طرفدار بهنود قلمداد میکنید و اصرار پشت
اصرار که فلان کامنت را چاپ نکنید و ... اولا صاحب وبلاگ وقتی خودش کامنتهای
موافق و مخالف را چاپ میکند بشما چه ربطی دارد که اظهار نظر میکنید ؟؟؟
دوما بهنود چهل سالست فریاد میزند چرا صدای مخالفان را خفه میکنید و مسلما
شما یا از وابستگان [...] هستید یا همصدا با [...] ها که جز خودتان
بهیچکس اجازه اظهار نظری نمیدهید ...اشتباه میکنید و لطفا[...]

 

Post a Comment

<< Home