Friday, March 30, 2007

شیر و احمدی نژاد


گاهی یک کارتون به مراتب گویاتر از مقاله ای است . کارتونی که می بینید با قلم گارلند دیروز در دیلی تلگراف بود که احمدی نژاد را نشان می دهد که دم شير [علامت امپراتوری بريتانیا]را گره زده و خود لرزان رفته پشت درخت به تماشا ایستاده است.


مطبوعات جهان بار ديگری که دست به اين نوع کارتون ها زدند پنجاه چهار پنج سال پیش بود که با اوج گیری نهضت ملی کردن نقت، دکتر مصدق را عقابی می کشیدند که شیر پیر را از زمین بلند کرده ، یا او را مغلوب کرده و یا او را به فرار واداشته . تا کودتای بیست و هشت مرداد سال 32 که دولت مصدق سرنگون شد همین کارتون ها تکرار و تکرار می شد به صدها و بلکه بیش تر. بعد از کودتا برعکس شد کارتونی دیدم که نشان می داد شیرپیر یک بچه از زیر پوستش بیرون کشید که عقاب را درید و آن بچه را به شکل شاه کشیده بودند. حتی در بعضی کارتون ها زاهدی را نشان داده بودند مانند ماری که زیر پر عقاب پنهان شده بود. به یاد دارم کارتون یک ايتاليائی را دیده ام که سپهبد نادر باتمانقلیچ رييس وقت ستاد ارتش بعد از کودتا را نشان می داد، با آن ابروان پرپشت که در هیات میمونی از بالای درخت نارگیلی به سر عقاب که همان مصدق باشد زده است. دنیای کاریکاتوریست ها دنیای زیبائی است که گفتم گاه با یک تصویر کار صد کلمه می کنند.

طبیعی است که کسانی با دیدن این کارتون به فکر فروروند. بعضی انگشت خشم بر دندان بجویند، بعضی هم مغرور شوند که آری گره زده شد.

احمدی نژاد به همت آن ها که انتخابات سوم تیر را تحریم کردند و اصلاح طلبانی که در موقع لازم
موفق به تحلیل آرا نشدند و غره از اختلافاتی که بين جناح مقابل بود، ائتلاف را در جناح خود لازم ندیدند، اينک مظهر و نماد نظام جمهوری اسلامی و از نظر حقوق بین الملل مظهر و نماینده مردم ایران است. این که کسانی بگویند اصلا چنین نیست و رييس جمهور فعلی نماينده و مظهر ايرانيان نیست، در عالم امکان به همان اندازه اثر دارد که سخنگوی وزارت خارجه ايران اعلام می دارد که قطعنامه های شورای امنيت ارزش ندارد. و باز به همان اندازه که قوانين مصوب مجلس شورای اسلامی را بعضی ها بی اعتبار می شناسند. این ها اموری است که ارزش خود را از ملاحظات قوانین بین المللی می گیرد و به دلخواه نیست
فعلا من و شما گارلند کارتونیست منتظر می مانیم تا ببنیم کارتون بعدی چیست. آن که پشت درخت است پیروز و سربلند بیرون می زند و شیر می گریزد و یا باز شیر ترفندی می آورد. البته سیاست علم ممکن کردن غیرممکن هاست. محتمل تر این است که ماه دیگر هم شیر به کار می پردازد و هم احمدی نژاد و موضوع هم در میان مبادلات و مجادلات جهانی گم می شود.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At March 30, 2007 4:41 AM , Anonymous ------- said...

باید بگیم بازی بازی،با دم شیر هم بازی!!!مرسی آقای بهنود مقاله ی بسیار جالبی بود

 
At March 30, 2007 11:34 AM , Anonymous Anonymous said...

آقاي بهنود چرا برنامه هاي راديويي را ادامه نمي دهيد من آنها را بر روي موبايل خود ريخته و تاكنون به بسياري از دوستانم از طريق بلوتوس داده ام.

 
At March 30, 2007 3:52 PM , Anonymous Anonymous said...

نگاه غضب آلود این شیر عنقریب است که وادارد آن ایستاده بر پشت درخت را که گره بگشاید
تحت هر بهانه و روشی . توصیه یک کشور همسایه ویا هر بهانه ای دیگر

 
At March 30, 2007 7:03 PM , Anonymous Anonymous said...

جناب بهنود بنده طرفدار احمدی نژاد نیستم و اگر بودم هم با شهامت میگفتم و مینوشتم
اما ارجاع شما باین کاریکاتور انهم از دیلی تلگرافی که همطراز کیهان تهرانست برای شما
که هنوز هویت ایرانی دارید کمی بعید بود ...البته این شیر شبیه گربه های پیر و ریقو
میماند و خودشان هم بخوبی میدانند٬ اما دوست ادیب و فکاهی نویس دوران گذشته آقای
باستانی پاریزی روزی بهویدا از سیاست غلط و اره که بماتحت فرو رفته سخن گفت و سخت
هویدا خنداند انچنانکه باستانی توضیح داده دردناک وقتی استکه بخواهی اره را بیرون
بکشی ....بلیر بخاطر دنباله روی از بوش و مقابله با ایران فعلا اره را در ماتحتش دارد
و بهترین آنست که لا اقل سعی در فرو بردن و بیرون کشیدن نکند

 
At March 31, 2007 2:16 AM , Anonymous Anonymous said...

دقیقا بلر وجرج بوش که درهمه سخنرانی هایشان درمورد احمدی نژاد می گویند که او نماینده مردم کشورش نیست به هر حال شیر پیر هم باید بداند که حرمت سرحدات بین المللی را رعایت کند هرچند که احترام شیر پیر را هم باید داشت شما هم بدانید که دولتها اگر بنا باشد که همه کارهایشان را با افکار عمومی سایر کشورها تنظیم کنند که دو سال پیش آمریک و انگلیس باید عراق را ترک می کردند.می دانید که ایرانی جماعت به مرزهای کشورش شدیدا حساس است.

 
At March 31, 2007 2:29 AM , Anonymous Anonymous said...

بلر و بوش وسایر غربیها که همیشه می گویند احمدی نژاد نماینده واقعی مردم ایران نیست! حالا که این اتفاق افتاده شده نماینده مردم ! به هر حال ایرانی جماعت به تجاوز به خاکش حساسه حالا میخواد طرف شیر باشه فیل باشه عقاب باشه خر باشه هرچی باشه باید بفهمه که دمش گره خواهد خورد. در ضمن اگر هر دولتی بخواهد برنامه هاش رو باافکار عمومی دنیا تنظیم کنه که آمریکا و انگلیس باید دو سال پیش عراق را ترک میکردند. بله مرگ خوبه ولی برای همسایه!

 
At March 31, 2007 5:52 AM , Blogger ebrahim said...

ba dorod
behnode aziz dar bikhabari 15 roze avale sal nemihse tahlile dorosti az vaghaye etefaghie iran dasht vali goya aghaye ahmadi nejad esrare ajibi be dar oftadan ba shire daraye yalo domo eshkam dare
bazia bara bozorgi be eshtebah ba bozorgan dar mioftan
khoda aghebate 86 be khayr kone
hame bikhialim
ine moshkelemon
ya hagh

 
At March 31, 2007 11:34 AM , Anonymous amirali said...

به باورم هنوز ما تحلیل دقیقی از این ماجرا از آقای بهنود طلبکاریم که بگویند به نظرشان چرا اين واقعه اتفاق افتاد. چرا در اين موقعيت رخ داد. در ضمن از دوستانی که همچنان دائی جان ناپلئونی ماجراهای جدی را تحلیل می کنند متعجبم
امیرعلی

 
At March 31, 2007 11:35 AM , Anonymous افسانه said...

وای از این مقایسه بین احمدی نژاد و مصدق به هر معنا که باشد تنم می لرزد. ترا به خدا نکنید

 
At March 31, 2007 11:37 AM , Anonymous نازنین said...

بله توقع ما همین است که اگر وقت نمی کنید هر روز نبویسید در شب نوشته ها و این جا. دست کم روزی یک بار از نشریاتی که می خوانید خبر بدهید و یا از احوالات خودتان مانند نوشته تان درباره پروفسور فرهاد رشیدی

 
At March 31, 2007 1:48 PM , Blogger Bira said...

من با این نظر ابدا موافق نیستم که " به هر حال ایرانی جماعت به تجاوز به خاکش حساسه" دلیل : در 1500 سال گذشته چند بار در برابر متجاوز ایستادگی کرده است.؟

 
At March 31, 2007 9:51 PM , Anonymous Anonymous said...

Well this is the time that the British realise how the child (Mollas) whome they fed and supported has turned around and bitten their hands. They have very little room for complaints.

 
At April 1, 2007 2:56 AM , Anonymous Anonymous said...

to other comments:Why write :Iranian people are sensitive to their trritorial boundries ,who has said opposite?Have they entered to our territorial or not if yes ,you are right they must punished but have you thought if they didnt ,who will pay the costs?

 
At April 1, 2007 3:03 AM , Anonymous siamak farid said...

سلام آقای بهنود.مقایسه شما مقایسه ای نادرست است . شما تحریم کنندگان را نمی توانید با همان مقیاسی که اصلاحطلبان را می سنحید قضاوت کنید. تحریم کنندگان از گونه های مختلف بودند همانگونه که رای دهندگان با نیات یکسانی رای ندادند و مختلف بودند. اصلاحطلب ها در قدرت بودند حتی اگر همه اهرمها را در دست نداشتند. آنها یا ناتوان از اصلاح و یا با اهدافی دیگر مردم را از یای صندوق رای فراری دادند. اعتمادی به آنها نبود و دکتر معین با همه خوش سابقه بودن آدم این میدان نبود. کنترل اصلاحطلبها به حز انگشتشماری به دست اطلاعات (آقا)افتاده بود. این بار آنها برای شکست خوردن آمده بودند و موفق شدند ولی انتظارشان رفسنحانی بود. تنها این گونه می شد توازن قدرت کرد تا بتوانند در سایه این توازن ادامه حیات دهند. بخشی از رای دهندگان در شرایطی که به هیح طرف اطمینان ندارند تحریم می کنند. و عده ای نیز برای اینکه یایه نظام را سست کنند به احمدی نزاد رای می دهند و البته عده ای برای یول نفت هول می شوند.اینها را دیگر شما بهتر می دانید.

 
At April 1, 2007 4:38 AM , Anonymous Anonymous said...

در باره مقاومت ایرانی در مقابل ورود بیگانگان به خاک کشورش در 1500 سال اخیر!!! گویا این دوست ما بعد از جنگ ایران و عراق بدنیا آمده و تا همین لحظه حتی یک کتاب تاریخی هم نخوانده است . خیلی متاسفم. کوچه ها و خیابان های این کشور بنام کسانی است که در مقابل تجاوز به خاک کشورشان از خود حساسیت نشان دادند. البته من هم از تند روی در مسائل بین المللی راضی نیستم ولی اینکه غربی ها هر کاری میکنند درست است وهمیشه ما گناه کاریم وباید کوتاه بیاییم درست نیست.

 
At April 1, 2007 7:20 AM , Anonymous saeed said...

به نظر می رسد دوستان سخن استادمان را نادیده می گیرند و دچار احساسات و صد در صدی می شوند. واقعیت این است که در جنگ ایران و عراق بچه ها دفاع جانانه کردند و واقعیت دیگر این است که هیچ وقت ایرانی ها در دفاع از کشورشان حاضر به پرداخت هزینه و سختی نبودند به جز همین یکی. حالا دعوا بر سر چیست. میهن پرستی ما؟
آن دوستی که نوشت ایرانی ها در مورد خاکشان حساسیت دارند. نه تاریخ ایران را می شناسد و نه تاریخ جهان را. باید بداند کشورهائی در جهان. . از جمله در اروپا هستند که صدها بار برای وطنشان جنگیده اند. اسنادش هست و شعر و فسانه هم نیست. و وضعیت ما ایرانی ها قابل مقایسه با آن ها نیست. اما اگر قصد دارید به بیگانگان بگوئید نگاه چپ به میهن ما نکنید که پدرتان را در می آوریم. من هم موافقم که تهدید کنیم اما باور نکنیم. چنان که آن ها هم ما را می شناسند بهتر از خودمان و باور نمی کنند چنین شعاری را . چه وقتی شاه می داد و چه زمانی که احمدی نژاد بدهد.

 
At April 1, 2007 2:01 PM , Anonymous Anonymous said...

البته این حرف درست است که کشورهایی در جهان در تاریخ معاصر صدها بار بیشتر از ما جنگیده اند ولی اینکه ما ایرانی ها خودمان را به سختی نیانداخته ایم آن هم در این 1500 سال !!! به غیر از جنگ با عراق اغراق آمیز است. من دوران سربازی ام را با شروع جنگ آمریکا و عراق در مرزهای جنوب غرب کشور شروع کردم و روزی نبود که انگلیسیها با جیپهای مجهزشان بدون هیچ علتی وارد خاک ما نشوند و با کوچکترین عکس العمل ما هلیکوپتر ها شان به تهدید ما نپردازند. باور کنید ملاحظه کردن و سکوت کردن ودل بستن به مجامع بین المللی هیچ تضمینی برای امنیت ما نیست مگر همان مرحوم مصدق به مجامع بین المللی دل نبسته بود و به قول آقای بهنود افکار عمومی جهان حامی او نبود نتیجه اش چه شد همین غربیها تحریم کردند و ناو جنگی فرستادند و بر علیه او کودتا راه انداختند و کک کسی هم برایش نگزید کسی هم نمیگوید که این همه برای ملت ایران هزینه داشت. نمیگویم که کارهای رئیس جمهور مورد تایید است بلکه منظور من این است که دچار تفریط نشویم. بله سینه چاک دادن و عربده کشی نشانه میهن پرستی نیست بی پروا سخن گفتن و از سرمایه ملت خرج کردن شجاعت و نام آوری نیست ولی همیشه هم تساهل بهترین راه نیست. غربیها باید بدانند که ما در این موارد جدی هستیم ، حساس هستیم و به هیچ عنوان ملاحظه کاری نمی کنیم اگر هم در طول تاریخ بقول دوست عزیزم حساس نبوده ایم دلیلی ندارد که هم اکنون نباشیم باور کنید که اینگونه موارد در همه جهان با حساسیت برخورد میشود اگر ما در این سی سال به بی توجهی به مقررات بین المللی و دو رویی در روابط خارجی متهمیم بدانید که سرتاسر تاریخ غرب مملو از دو رویی ، تجاوز ، بهانه جویی ، بی توجهی به افکار عمومی و بهره برداری یکجانبه وآشکار از مجامع بین المللی است . آقای بهنود شاید این حرفها آرمان گرایانه به نظر برسد و در روابط پیچیده بین المللی ارزشی نداشته باشد ولی شما بهتر از من می دانید که واقعیت دارد و این بسیار غم انگیز است. تلاش روشنفکران جهان سوم در دهه های قبل راهنمایی مردم در رسیدن به آرمانها بود ولی اکنون راهنمایی مردم است در چگونه زنده ماندن در جهنم روزگارما ، اینکه چگونه در مقابل غولها مودب باستیم تا مبادا گوشمان را بپیچانند غافل از اینکه ما همین الان در معده جناب غول مشغول هضم شدن هستیم. حالتون رو بهم زدم ببخشید.

 
At April 2, 2007 7:56 AM , Anonymous Anonymous said...

چه طوره شما هم یه کاریکاتور بکشید که توش احمدی نژاد اول دم یه موش(نماد یهودی‌ها تو اروپا) رو گره زده بعد دم شیر رو گره زده حالا هم داره می‌ره سراغ دم عقاب(نماد آمریکا).

 
At April 3, 2007 2:31 AM , Anonymous آرمين said...

درود بر شما
ما همچنان داريم مي چرخيم به چرخ دنيا و حماقت هاي خود

 
At April 3, 2007 10:31 AM , Blogger arash said...

اصلا مساله این نیست که به خام ما تجاوز شده اینها همه داره مقدماتی میشه که به خاک ما تجاوز بشه. سپاه دقیقا همون کاری رو کرد که انگلیس و آمریکا می خواستند
حرکات بین المللی جمهدری اسلامی
ملا نصرالدین وار شده

 
At April 3, 2007 10:32 AM , Blogger arash said...

اصلا مساله این نیست که به خام ما تجاوز شده اینها همه داره مقدماتی میشه که به خاک ما تجاوز بشه. سپاه دقیقا همون کاری رو کرد که انگلیس و آمریکا می خواستند
حرکات بین المللی جمهدری اسلامی
ملا نصرالدین وار شده

 
At April 3, 2007 10:34 AM , Blogger arash said...

اصلا مساله این نیست که به خام ما تجاوز شده اینها همه داره مقدماتی میشه که به خاک ما تجاوز بشه. سپاه دقیقا همون کاری رو کرد که انگلیس و آمریکا می خواستند
حرکات بین المللی جمهدری اسلامی
ملا نصرالدین وار شده

 
At April 6, 2007 3:46 PM , Blogger arjang said...

آقاي بهنود دو سال از انتخاب احمدي نژاد گذشته و شما هنوز ول كن تحريمي ها نيستيد!انگار نه انگار كه 17 ميليون آدم جور واجور به اين بابا راي داده اند! جالب اينجاست كه از نظر شما همه بدبختي ها از گور تحريمي ها برمي خيزد و اصلاح طلبان بي عرضه وآن 17 ميليوني كه بعد اين همه سال ميشود با شعار هاي صدمن يك غاز آنها را فريب داد در اين ميان هيچكاره اند!

 
At April 6, 2007 5:54 PM , Anonymous مژگان said...

آقای ارزنگ لطفا یک بار دیگر این جمله اقای بهنود را بخوانید که نوشته اند "احمدی نژاد به همت آن ها که انتخابات سوم تیر را تحریم کردند و اصلاح طلبانی که در موقع لازم
موفق به تحلیل آرا نشدند و غره از اختلافاتی که بين جناح مقابل بود، ائتلاف را در جناح خود لازم ندیدند... اینک مظهر ایران است..." بعد نوشته خودتان را هم بخوانید و ببینید درست است که آقای بهنود عیب اصلاح طلبان را نمی نویسد و همه تقصیرها را به گردن تحریمی ها می اندازد یا نه. اگر متوجه شدید که عجله کرده و به نوشته توجه نداشته اید توضیحی بدهید.

 
At April 7, 2007 4:29 AM , Blogger arjang said...

خانم مژگان، من از نوجواني و دوران مجله آدينه گفته هاي آقاي بهنود را در هر نوع رسانه اي دنبال كرده ام .بنابراين با عقايد ايشان آشنا هستم.حرف من اين است كه آقاي بهنود سهم اصلاح طلبان را در ايجاد وضع موجود در مقايسه با عوامل ديگر به مراتب از آنچه امثال من قائل هستند كمتر مي دانند. در همين نوشته اگر دقت كنيد ايراد ايشان به عدم اتحاد به موقع اصلاحطلبان و رفتار انتخاباتي آنهاست، نه عملكرد 8 ساله شان. براي اينكه بهتر متوجه سخنم شويد بد نيست مقالات و مصا حبه هاي عباس عبدي را در اين مورد ببينيد.

 
At April 7, 2007 7:05 AM , Anonymous مژگان said...

من از آقای ارژنک معذرت می خواهم قصد اهانت و یا خرده گیری نبود نسبت به همین نوشته تذکر دادم ولی البته که نظر آقای بهنود در مورد اصلاح طلبان از نظر آقای عبدی نرم ترست. همین طور نسبت به نظر آقای گنجی. و چنین نیست که قطعی باشد که نظر آقایان درست است چنان که استادم هم اعتقاد ندارد که نظر خودشان متر و اندازه صحت است. بنابراین هر کدام نظری دارند و من و شما هم می توانیم انتخاب کنیم . من یکی به هیچ وجه و با توجه به سابقه این دوستان اصلاح طلب تندرو را به آقای بهنود و آقای خاتمی ترجیح نمی دهم. نه تنها حاضر نیستم که آن ها رابه رخ آقای بهنود بکشانم بلکه مایلم به آقایان عرض کنم که تحریم ها و تندروی هایشان چه بر سر جنبش اورد. دلایل بسیار داریم که جنبش از زمانی که سعی کرد افراد خارج از خود را جلب کند به بیراهه افتاد و تفسیرهای جناح راستی ها و حزب الهی ها را ثابت کرد و واقعیت بخشید. البته نظر جنابعالی محترم است

 

Post a Comment

<< Home