Saturday, October 20, 2007

تحول مهم یا تغییری عادی؟

مقاله امروز بی بی سی فارسی را در این جا یا دنباله همین پست بخوانید

استعفای علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنيت ملی و مسئول پرونده هسته ای ايران، گرچه به دلایل "شخصی" اعلام شده است؛ اما اين اعلام کمتر کسی را از جست و جو برای یافتن علت اصلی اين تغيير مهم باز می دارد. جست و جوئی که رجوع به آخرین اتفاق های رخ داده اولين نتيجه آن است. رویدادهائی همزمان با افزایش فشار های جهانی و بعد از سفر یک روزه ولادمیر پوتین، رييس جمهور روسیه به ايران.

آخرين باری که آقای لاريجانی در صحنه خبری کشور ظاهر شد در پایان سفر يک روزه رييس جمهور روسیه به ايران بود که بعد از ملاقات آقای پوتین با رهبر جمهوری اسلامی، دبیر شورای عالی امنيت ملی در پاسخ خبرنگاران تائید کرد که پیام خاصی وجود داشته و رييس جمهور روسیه آن را به آيت الله خامنه ای داده است.

فاش شدن وجود "پیامی خاص" در زمينه پرونده هسته ای، به طور آشکار با برنامه های تبلیغاتی دولت که اجلاس سران کشورهای حاشیه بحرخزر و حضور رييس جمهور روسیه را در تهران پیروزی بزرگی برای دولت و رييس جمهور می خواندند، در تضاد قرار می گرفت و بلافاصله بعد از اعلام آن در رسانه های داخلی و خارجی اخبار مربوط به اجلاس سران حاشیه بحرخزر و حضور رييس دولت روسیه در ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد، سفری که برای نخستین بار از زمان تاسیس جمهوری روسیه و جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

با فاش گوئی آقای لاريجانی، روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اختيارات قانونی رهبر جمهوری اسلامی نوشت "آقای پوتين كه در يك مقطع حساس و پس از ديدار با وزرای دفاع و خارجه روسيه رئيس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان به تهران آمده بود پيشنهاد خود را در برابر عالی ترين مقام جمهوری اسلامی مطرح كرد و اين نشان می دهد وی با ساختار جمهوری اسلامي ايران آشنايی خوبی دارد و پيشنهاد تعيين كننده خود را مستقيما با تصميم گيرنده اصلی در ميان گذارده است."

تنها یک روز بعد از این بود که روزنامه ها از قول محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ایران، که رياست شورای عالی امنيت ملی را هم به عهده دارد نوشتند "پوتین پیشنهاد هسته ای به ایران نياورده بود".

نکته ديگر

نکته ای که تحليلگران با اهمیت دیده اند غيبت آقای لاريجانی از گفتگوهای اخير هسته ای و حضور نداشتن وی در سفر رييس جمهور به نيویورک بود، و به طور کلی چنين می نمايد که آقای لاريجانی در دور اخير برخوردهای تند بين دو خط فکری در مورد سیاست های هسته ای، برخلاف گذشته ها، به سود رييس جمهور و سیاست هايش فعال نبود.

رسانه های بين المللی که در ماه های گذشته، وجود اختلافاتی بين رهبران جمهوری اسلامی بر سر نحوه ادامه روند پرونده هسته ای را گمان می بردند، مهم ترين تفاوت را در اختلاف نگرش بين حسن روحانی (دبیر پیشین شورای امنیت ملی و مذاکره کننده اصلی اتمی) و آقای لاريجانی می دیدند و چنين تحليل می کردند که آقای لاريجانی با حمايت کامل رهبر جمهوری اسلامی و مطابق با سياست های دولت احمدی نژاد جای ثابت و تعيين شده ای در مجادلات موجود دارد.

نکته ديگری که از ديد تحليل گران بين المللی با اهميت تلقی شد شخصيت آقای لاريجانی است که مدت ها از مدرسان دانشگاه امام حسین و صاحب نام در ميان فرماندهان سپاه پاسداران بود و بعد از استعفای پرصدای محمد خاتمی از وزارت ارشاد [سوم خرداد سال 1371] به جای وی وارد دولت هاشمی رفسنجانی شد، اما کمتر از یک سال بعد از سوی رهبر جمهوری اسلامی به رياست سازمان صدا و سیما منصوب شد.

آقای لاريجانی در سال 1384 از سوی شاخه اصلی جناح اصولگرا در انتخابات رياست جمهوری نامزد شد و در حالی که بعضی از گمانه زنی ها انتخاب وی را حتمی می دانست، چندان که نامزدها به حدنصاب نرسیدند و رقابت هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به دور دوم کشيده شد، بخش اصلی از ستاد انتخاباتی لاریجانی به هواداری از آقای رفسنجانی پرداختند.

علی لاريجانی و باقر قالیباف ، دو نامزد انتخابات بودند که بعد از اعلام نتايج قطعی انتخاب نهمين رييس جمهور اسلامی ایران، با گرفتن شغلی تازه در فعاليت های اجرائی ماندند.

آقای قالیباف با رای شورای شهر تهران به شهرداری تهران برگزيده شد و آقای لاريجانی با حکم آيت الله خامنه ای به دبیری شورای عالی امنيت ملی.

همه اين سوابق باعث شده است که بخشی از تحليل گران، خارج شدن آقای لاريجانی را از سمت مهمی که وی را روی صحنه خبری جهان نگاه می داشت، یک قدرت نمائی برای رييس دولت به حساب آورند که چون در آستانه انتخابات مهم مجلس رخ می دهد می تواند شکست های دو سال اخير هواداران دولت را بپوشاند و روحیه بهتری نصیب آن ها کند.

در دو سال گذشته و بعد از روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد و آشکار شدن خصومت شدید همکاران وی با دولتمردان سابق، و حملات مستقيم وی به گروه نزديک به آقای رفسنجانی، شکست هواداران دولت در انتخابات شوراهای شهر و انتخابات مجلس خبرگان و هم چنين پیروزی آقای رفسنجانی در انتخاب به سمت رياست مجلس خبرگان، در تحليل ها به حساب کاهش محبوبيت دولت گذاشته شد.

اما علیرغم این حدس و گمانها یک امر تقریبا مسلم است و آن اهميت زمانی است که مهره مهمی از پرونده هسته ای ايران دور می شود.

زمانی که تهديد های رييس جمهور آمريکا در مورد پرونده هسته ای ايران زمزمه احتمال "جنگ جهانی سوم" به خود گرفته، واکنش نظامیان ايران به اين تهديد ها به شماره موشک هائی که در وهله اول شلیک می شود رسیده، و دو روز بعد از حضور ولاديمير پوتين در تهران، بعضی رسانه ها به ياد آورده اند که در سال های اخير، همواره در آستانه حوادث بزرگ منطقه خاورميانه، روس ها نقش مطلع کننده و ميانجی را بازی کرده اند.

با همه اينها، استعفای علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی و انتخاب سعيد جلیلی معاون وزارت خارجه به جای او، می تواند اقعا به دلايل "خصوصی" باشد و هيچ تحول مهمی را هم به دنبال نیاورد.

برای دانستن تمام واقعيت، ناظران بايد منتظر افشای اطلاعاتی بمانند که گاه چند سالی فاش شدنشان به طول می کشد.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At October 20, 2007 2:19 PM , Anonymous میلاد said...

تحلیل زیبایی بود. ولی احتمال آماده شدن لاریجانی واسه انتخابات مجلس هم به نظرم ممکن هستش. ممنون

 
At October 20, 2007 2:47 PM , Anonymous Anonymous said...

این یکی دیگر از نشانه های خطر غریب الوقوعی است که هر روز برای آمدنش نشانه های بیشتری نمایان میشود.رادیکالیسم ایران را به لبه پرتگاه کشانده است

 
At October 20, 2007 2:48 PM , Anonymous Anonymous said...

این یکی دیگر از نشانه های خطر غریب الوقوعی است که هر روز برای آمدنش نشانه های بیشتری نمایان میشود.رادیکالیسم ایران را به لبه پرتگاه کشانده است

 
At October 20, 2007 3:11 PM , Blogger Meysam said...

Behnoude aziz,zemne tashakor az in tahlile aali khastam agar momkene dar forsati raje be shakhse Saeid Jalili ham etela'ati be ma bedid.

 
At October 20, 2007 4:20 PM , Anonymous هم نوایان said...

خواهش می کنم برای تشويق يک سری جوانم شده يکمی از وقتتان را بگذاريد و يک سری به اين وبلاگ بزنيد. اگر نظر بديد که ديگه عالی ميشه. همه اين کارها شايد ۳ دقيقه وقت شما را بگيره اما برای ما يک تشويق بزرگ در مسير رسيدن به هدفمان
از وبلاگ هم نوایان کمپین انتخاباتی برخی از وبلاگ نویسان اصلاح طلب دیدن کنید
http://www.hamnavayan.blogfa.com
24 اسفند در خانه نخواهم ماند

 
At October 20, 2007 10:55 PM , Anonymous Anonymous said...

salam.be nazar mirese ke in estefe dar ayande hame mardom taasir gozare!khaheshan tahlil haye bishtari dar in mored benevisid,zemne tashakor az tahlile jame shoma.
hosein az esfahan

 
At October 21, 2007 7:37 AM , Anonymous مرجان said...

آقای بهنود که من و شما را خبر نمی کند چون خودم به هیجان آمدم خواستم مژده اش را به شما تهرانی ها هم بدهم که امشب ساعت نه آقای بهنود در صدای آمریکا خواهند بود و گویا درباره همین موضوع صحبت می کنند. من بارها از آقای بهنود خواهش کردم وقتی به جائی مصاحبه می دهید ما را قبلا خبر کنید که بعدها نشنویم از این و آن. اما نمی دانم آقای بهنود به ما محل نمی گذارد یا مثل داستان کتاب هایشان حجالت می کشند از خبر دادن و می گویند آگهی خوب نیست و در شان ما نیست.
چکار کنیم از دست شما قدیمی های سنت گرا

 
At October 21, 2007 7:38 AM , Anonymous Anonymous said...

من از طرف خودم و دوستان از مرجان متشکرم متشکر که خبر دادی

 
At October 21, 2007 10:25 AM , Blogger maziar said...

سلام جناب بهنود با افزایش قیمت نفت به طور بی سابقه یکی دیگر از نشانه های شروع جنگ در حال نشان دادن خودش می باشد همان طور که در دو جنگ قبلی خلیج فارس هم افزایش قیمت نفت یکی از نشانه های پیش از جنگ امریکا علیه عراق بود یا حتی پیش از حمله ناتو به یوگسلاوی سابق

 
At October 21, 2007 11:49 AM , Anonymous Anonymous said...

آقای بهنود بسیار عزیز!

چرا شما همیشه به جای «دریای خزر» می‌گید «بحر خزر»؟! درست است که در خیلی جاها دچار کمبود یا نبود واژه های فارسی هستیم، ولی در این مورد که مشکل نداریم شکر خدا! آیا فکر می‌کنید اگر عربی حرف بزنید شیک تر است؟

 
At October 21, 2007 1:41 PM , Anonymous armin said...

سلام.به نظرم اقای لاریجانی از آنجایی که انسان ولایت مداری هستند استفای ایشان هم در راستای اطاعت از ولایت می تواند قلمداد کرد.به هر حال این استفا می تواند تغییر در سیاست از سوی رهبری نظام باشد.

 
At October 21, 2007 1:46 PM , Anonymous حميد رضا-كاغذ پاره said...

مصاحبه شما با صداي آ«ريكا را شنيدم .تحليلهاي بساير جالبي داشتييد بر خاف بسياري از كساني كه يكطرفه به قاضي مي روند شايد دليل اينكه مقالات و حرفهاي شما بيشتر به دل مي نشيند همين باشد كه از ديد هر دو طرف موضوع را تحليل مي كنيد . موفق باشيد

 
At October 21, 2007 2:33 PM , Anonymous Anonymous said...

Salam Behnud Aziz,
man az tahlil kheili zibatun tu radio amrica motshakeram. kamelan nazaratetun manteghi bud va neshun mideh keh agahi khubi nesbat beh jameh konuni iran darid.
dar morede daneshgah colombia ham fekr mikonam hagh ba shoma bud. chon man nazarat azad americans or iranians bad az un sokhanrani ro khundam. daghyghan sokhanrani ba tasiri makoos beh naaf aghayeh ahmadinejad bud. va in neshun mideh asl matlab ba harekat nabekhradaneh raiis daneshgah gom shod.

ba tashakor mojadad
mohammad

 
At October 21, 2007 3:43 PM , Anonymous محتشم said...

برنامه صدای آمریکا را دیدم واقعا به عنوان یک جوان ایرانی به شما افتخار می کنم. در ضمن از همه می خواهم که نامه بنویسند و اعتراض خود را به لجن پراکنان اعلام دارند. این که تلفن می کند و فحش مستهجن می دهد گرچه آقای بهنود با بزرگواری گفتند همه جای جهان از این جیزها هست و آقای فرهودی هم خیلی شرمسار شدند اما در واقعیت توهین به ملت ایران بود. واقعا شعبان جعفری از گوینده آن حرف ها باشرف تر بود.

 
At October 21, 2007 3:44 PM , Anonymous Anonymous said...

می خواستم بپرسیم مگر [....] بی طرفی نیست پس چرا [...] ولی با همه این ها سخنان شما که مردم ایران میلیون ها نفرشان شنونده و بیننده آن بودند مانند دفتر راهنما و درسی است برای جوانان ایران . حالمان از این داستان پردازی های مهوع به هم خورده بود. ممنون عالی بود متشکریم

 
At October 21, 2007 3:48 PM , Anonymous ارش said...

آقای بهنود می خواهم این برنامه را سی دی کنم و به همه بدهم نمونه یک اطلاع رسانی درست نمونه دقت عمل حرفه ای . نمونه تسلط .[...] خواهش می کنم بیشتر به تلویزیون بیایید. اصلا چرا بخش تصویری وب لاگتان را فعال نمی کنید./ من حاضرم همه کارش را انجام بدهم و مشترک بگیرم و خرجش را هم مطمئن هستم همه آماده اند با کمال میل تامین کنند. لازم نیست شما در جاهائی ظاهر شوید که [...] هر کس با نظر من موافق است بنویسند یا تماس بگیریم. ما مردم انقدر این صدا و سیما و این صداهای بی ربط را شنیده ایم اصلا انگار از یادمان رفته که دنیا چگونه تحلیل می کند و چه می گوید. برنامه امشب یک الگو بود

 
At October 21, 2007 3:49 PM , Anonymous همایون said...

من شخصا تا قبل از برنامه امشب شما فکر می کردم که چرا شما نوشته اید از توهین به رییس جمهور توهین به مردم ایران است . می گفتم این نماینده ما نیست . اما اعتراف می کنم که با استدلال شما متوجه اشتباه خود شدم. اما تصور نمی کنم بقیقه چنین نظری داشته باشند. به هر حال از گفته های شما خیلی استفاده کردیم. بی اندازه متشکرم

 
At October 21, 2007 9:25 PM , Anonymous Anonymous said...

سلام.آقاي بهنود طي اين دو روزه كه انواع تحليلها راخواندم وشنيدم هيچ كس به اين موضوع اشاره نكرده كه شايد باند احمدي نژاد مي خواهد در اين روزهاي سرنوشت ساز پرونده هسته ايي تمام رقبا را كنار زده (حتي اصو لگراياني كه از همه به آنها نزديكترند) و اگر قرار است توافقي با اروپا صورت پذيرد به تمامي به نام انها ثبت شودوبه اين وسيله نزد مردمي كه اين روزها با استرس زندگي مي كنند دوباره ارج و قربي بدست آورند. يعني همان استدلال كه اگر قرار است ارتباطي با امريكا برقرار گردد بايد از طريق همين جناح باشد نه جناحي ديگر به ويژه اصلاح طلبان. خواهش مي كنم جواب مرا بدهيد كه احتمال اين موضوع هست يا خير.با سپاس فرهاد

 
At October 21, 2007 11:59 PM , Anonymous hamid said...

درود بر میرزای شهر
استاد برنامه صدای آمریکا عالی بود مثل همیشه متین و مستقل و تحلیلگر(نه افشاگر)
فقط در پاسخ سوال مربوط به جنجال نیویورک یه مقدار عصبانی شدین و طنین مخملی صداتون از بین رفت.
صدایی که به گوش بچه های مدرسه روشن دلان باغچه بان آشناست.
به اون هموطن عزیز باید گفت:
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم گشت از لطف رب
بی ادب نه تنها خود را داشت بد
بلکه آتش درهمه آفاق زد

 
At October 22, 2007 12:49 AM , Anonymous عرفان said...

گفت و گوی شما را در صدای آمریکا دیدم و بسیار لذت بردم؛ و امیدوارم هفته ای یک بار به صدای آمریکا بیایید، چون هم بی طرف تر است و هم دسترسی در ایران به این کانال آسان تر. لندن هم که استودیو دارد، می ماند گوشه چشمی از شما به ما دوستداران تحلیل هاش دقیق تان.
اما سوالی که برای من دیشب مطرح شد و بهانه ی اکنون برای اظهار، این است که در زیرنویس برنامه آمد شما با شرکت در انتخابات موافقید و از طرفی فرمودید ایران به آن سبب دموکراتیک نیست که رئیس جمهور و پارلمان اختیارات تام ندارند. حال شرکت ما ر انتخابات وضع را بهتر می کند؟ شاید تحریم ما موثرتر باشد. درخواست دارم این مساله را در مقاله یا گفت و گویی تشریح کنید. باسپاس.

 
At October 22, 2007 3:17 AM , Anonymous Sh said...

آقاي بهنود
يك كپي از كامنتهاي اين پست رو بفرستيد براي آقاي فرهودي و بپرسيد اون آمار 99.9 يا صد در صدي را كه بعنوان مخالفين تحليل شما اعلام كردند از كجا آوردند؟

 
At October 23, 2007 1:46 AM , Anonymous Anonymous said...

Dorood bar shoma, fekr mikonam ke rahbar darad baraye ayande mohrechini mikonad. Larijani dar majles va Haddad dar riyasat jomhoori. be harhal shagerdane mesbah khatarnakand!

 

Post a Comment

<< Home